Saturday, December 12, 2009

Jubah Azazil


Tengok tak gambar dalam posting ana aseef ! Gambar tu dirakamkan pada jam 3.00 pagi. Lokasinya ditepi kedai di TAR. Ketika ingin pulang dari meninjau lapangan wanita-wanita tunasusila di sekitar chow kit, terserempak dengan wanita ini.

Matanya merah, rambut tidak terurus, pakaiannya usang, kak Wardah berhenti untuk berbual.
Katanya dia berusia sebaya dengan kak Wardah. Dulu pernah berkerja sebagai pengawal keselamatan di sekitar lokasi yang berhampiran. dulu ada suami, sudah berpisah, anak tunggalnya dijaga oleh bekas suami, sudah lapan tahun tak melihatnya.

Dia berpisah dengan suami kerana dia menjalinkan hubungan sulit dengan rakan sekerjanya . Suaminya tidak dapat menerima kecurangannya. setelah bertahun menjalinkan hubungan terlarang dan terkutuk, teman lelaki meninggalkannya. Setelah mewah menikmati wang ringgit yang dibelanjakannya untuk hotel, pakaian dan makanan, wang simpannanya turut lebur dan lesap!

Tragis bukan ! kini dia keseorangan, tiada tempat tinggal, tiada anak, tiada suami.Kak wardah menawarkan bantuan, katanya dia tidak perlu.hanya doa yang mampu Kak Wardah titipkan. sinis dia menjawab, urusan itu dia dengan Tuhan, dia tidak perlukan semua itu!

Angkuh ! Dia telah memakai jubah Azazil !

Friday, December 11, 2009

Ana aseef!


Ana Aseef! mungkin itulah kata-kata terbaik yang harus kak Wardah lontarkan.Maaf kepada semua kerana sudah lama tidak mencoretkan perjalanan DARWA.

Kesibukan bergelumang dengan pelbagai kes, training bersilih ganti, bergulir dengan permata hati yang menghadapi imtihan, akhirnya kelenguhan menjengah diri.

Ditambahi isu-isu semasa yang memerlukan jawapan dan gerak kerja yang segera membataskan waktu. masa menjadi terlalu mahal.

Tidak berjanji, insyaAllah akan muncul coretan baru liku kehidupan penghuni DARWA.
Doakanlah !

Tuesday, November 17, 2009

Selamat Pengantin Baru

Dua orang warga Darwa akan melangsungkan perkahwinannya selepas Hari Raya Aidil Adha ini. Tahniah dan syabas kepada mereka berdua.

Kami mendoakan semoga kehidupan rumahtangga mereka akan bahagia dan kekal selamanya. beruntunglah masih ada yang sayang dan sudi menjadi payung untuk menumpang kasih.

Usahlah diulangi lagi kesilapan lalu. Kalau ada masalah rumahtangga, banyakkan istighfar dan memohon petunjuk dan inayah Allah SWT. Jangan bosan dan putus asa untuk berdoa kerana sesungguhnya Allah Maha Mendengar.

Ketika Saloma melontarkan kata-kata manisnya kepada Abang Ramle.." Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri" lalu dijawab oleh Abang Ramle : " Buang yang keruh ambil yang jernih, baru teguh peribadi"..

Selamat Pengantin Baru

Selamat Datang Pengurus

Pihak Darwa telah menerima seorang pengurus baru. Seorang Ustazah yang baru tamat pengajian di sebuah U tempatan. Syukur al hamdulillah, ada juga orang yang sudi untuk mewakafkan sedikit masa,tenaga dan ilmu yang ada untuk membangun ummah.

Walaupun upah yang diberi mungkin tidak sepadan, namun pengalaman yang ditimba bersama adik-adik warga Darwa dapat mematangkan lagi ilmu yang ada.

Diharap semua adik-adik yang baru masuk ke Darwa dapat memberikan kerjasama dan patuh dengan peraturan dan disiplin di Darwa. Jangan nakal-nakal lagi ya..

Thursday, November 5, 2009

URGENT & WANTED!

Pengurus lama Darwa, telah menerima tawaran untuk mendidik anak bangsa, nun jauh di kampung halamannya di Pahang.Selamat Bertugas !

DARWA betul-betul memerlukan pengurus yang komited, tegar mendengar rintihan dan luahan penghuni, iltizam dalam beragama, dan sanggup belajar untuk memperbaiki diri.kalau ada lesen memandu sangat-sangat diutamakan.

sesiapa yang berminat , adik-kakak, makcik, sepupu, member yang berminat boleh hubungi kami!

segera YA!!!!!!

Tuesday, October 27, 2009

PROGRAM JALINAN KASIH

Sabtu lepas, warga kerja Skali Web Services (SWS) membuat lawatan gotong-royong ke Darwa. Kesemuanya berjumlah lebih kurang 35 orang. Antara aktiviti yang diadakan ialah sesi taklimat, sesi gotong-royong mencantikkan Darwa, sesi kongsi pengalaman dari penghuni, sesi tazkirah dari pengasas Darwa-Ustazah Hazlina, sesi sumbangan dari Skali Web Services dan diakhiri dengan sesi bergambar.

En Faiz (ketua jabatan sumber manusia) dan staff SWS sedang berkerah tenaga menanam pokok daun limau purut.

' Jom farid, kita tanam pokok ni..' agaknya itulah yang diucapkan oleh Tuan Haji Razif kepada Ustaz Farid Wajdi.
Kakak-kakak SWS sedang melayan adik-adik DARWA bermain barang sumbangan mainan dengan asyiknya.
Akhir kalam, pihak DARWA mengucapkan jutaan terima kasih kepada warga kerja SWS yang bertungkus lumus menjayakan Program Jalinan Kasih. Terima kasih juga kepada sahabat ABIM yang sama-sama turun padang memeriahkan program ini : Tuan Haji Razif (wadah), Ustaz Farid Wajdi (ydp ABIM shah alam),Puan Anum(abim shah alam), Dr Nor(exco kesihatan), Puan Hasanah (abim klang) & Cik Haryati (ketua helwa selangor)



Thursday, October 22, 2009

RAYA @ KUMPULAN DARUL EHSAN BERHAD

13 Oktober 09, Hotel Quality Shah Alam : Darul Wardah telah menerima jemputan jamuan hari raya dari Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) dan mengucapkan ribuan terima kasih atas layanan mesra dari warga KDEB. Group konvoi bermula dari rumah pengasas Darul Wardah dan kemudian bertolak mengambil semua warga Darwa.


Kami tiba di lokasi dan disambut mesra oleh En Azlan (exco kebajikan abim selangor) dan warga kerja KDEB. Terima kasih juga kepada isteri Dato' Haji Abd Karim yang telah memberi sumbangan kepada semua warga Darwa.

Sekali lagi, kami warga Darwa mengucpkan ribuan terima kasih dan semoga warga kerja KDEB dilimpahi rahmat Allah swt sentiasa.

Wednesday, October 14, 2009

terperangkap dalam dunianya



Kebelakangan waktu ini, DARWA banyak menerima kes anak-anak gadis yang diainaya.
Bukannya remaja bawah umur.Setengahnya dah mencecah lebih suku abad.

Adakah mereka terlalu naif dan polos? Seringkali menyangka orang-orang yang dekat mereka adalah yang boleh dipercayai.

Modus operandi, ajak makan , minum kemudian masukkan sesuatu , tak sedarkan diri.
Esoknya baru menyedari mereka kehilangan sesuatu yang berharga.!

Nafsu serakah majikan, tidak mengenal mangsa! Awas gadis-gadis diluar sana! jangan terperangkap dalam dunia impian dan angan-angan! berhati- hatilah dalam menilai...

antara dua dilema



Satu persolan yang selalu berlegar...... anak yang lahir tanpa bapa sah, seelok-eloknya di pelihara oleh siapa ?

Sudah menjadi dasar DARWA seorang anak semestinya dijaga oleh ibu!kerapkali kami dipersoalkan, adakah si Ibu mampu memelihara dan menduduk anknya, sementelah dirinya sendiri tidak terurus dan terdidik, kalau terdidik tidaklah ia terhumban dalam kancah yang tidak diingini.

Apakah tiada mungkin ada ruang kedua untuk si ibu bertaubat dan menebus kesilapannya, agar si ank tidak mengikut jejaknya?

Masyarakat mengkritik, malah boleh memalingkan muka melihat mereka! Di mana pendirian kita...?

Friday, October 9, 2009

yang patah,tumbuh...yang hilang,berganti....

sudah menjadi adat..setiap pertemuan akan disusuli dengan perpisahan..perginya seorang penghuni kini telah diganti dengan yang lain.setiap yang pergi akan pergi bersama kisahnya, dan setiap yang datang bakal mencatat satu kisah baru yang akan melengkapkan diari DARUL WARDAH...pada 5 Oktober yang lalu, Darul Wardah telah menerima seorang lagi penghuni baru iaitu F. diharapkan kedatangan beliau ke sini akan membantu beliau dalam menghadapi hidup ini dengan lebih positif dan tabah, InsyaALLAH...

Monday, October 5, 2009

Ujian Berganda Di Aidil Fitri

selepas Hari Raya, banyak dugaan datang melanda terutama kepada alumni Darwa. Si Y yang baru berhenti kerja terpaksa berpindah rumah kerana tuan rumah hendak menggunakan rumah tersebut. Y dan ahli keluarganya seramai 6 orang baru menghuni rumah tersebut 6 bulan ,terpaksa mencari rumah baru.Ujian datang berganda.anak-anaknya ramai yang kena kudis buta.Dulu masa aku kecik memang kerap kena kudis.Maklumlah hidup orang miskin dan susah.masa tu rupa comot dan tangan bernanah.al hamdulillah semua tu dah berlalu.

nasib baik ada sikit sumbangan dari orang ramai masa Ramadan yang lalu. Duit itulah yang pihak Darwa gunakan untuk membayar diposit rumah dan lain-lain urusan. Al hamdulillah, si Y telah mendapat kerja baru.Gaji Rm700.tapi cuma sempat dua hari bekerja kerana kilang ada masalah dan terpaksa berhenti lagi.Dengan usaha gigih tanpa mengenal jemu dan penat, rakan-rakan membantu dan kali ini dapat kerja baru.Harap-harap tak ada masalah lagi.

Selepas melalui semua pengalaman ini, rasanya kerja-kerja untuk membangunkan iman dan takwa insan bukan sekadar dengan aya' lio' semata-mata. Perjuangan ialah pelaksanaan kata-kata. Disamping rangsangan motivasi dan bimbingan agama, sebenarnya ramai saudara-saudara baru yang tidak merasai ukhuwwah imaniyyah itu kerana prejudis bangsa dan budaya yang sudah mengakar sekian lama.

Tuesday, September 15, 2009

Mencari Abdul Rahman Auf Di Akhir Zaman

Beberapa hari yang lalu pihak Darwa telah dihubungi seorang 'Insan Budiman' dari Kuala Selangor.Beliau menyatakan hajat hatinya untuk turut sama menyumbang bagi menggerakkan program tarbiyah dan Dakwah di Darul Wardah. Alhamdulilah.Masih ramai rupanya insan budiman diluar sana yang ingin membantu. Beliau juga turut menceritakan usaha kebajikan yang dibuat itu kepada isterinya dan isterinya juga turut berminat untuk turut menyumbang sama.

Walaupun pihak kami tidak mengenali beliau sekeluarga, namun ikatan ukhuwwah imaniyyah yang terasuh dalam sanubari insan bertakwa dapat diterjemahkan dalam bentuk tindakan dan amalan.Inilah antara sifat mulia yang wajar disemai dalam jiwa dan sanubari setiap insan muslim yang bertakwa.

sesungguhnya sedekah ialah amalan sunat yang dianjurkan dan digalakkan kepada umat Islam, tidak kira status atau taraf hidup mereka.Malah amalan mulia ini bukan hanya kepada orang-orang kaya, tetapi mereka yang berpendapatan rendah juga disarankan melakukannya, menurut kadar kemampuan masing-masing.

Namun semangatpengorbanan para sahabat Rasulullah SAW wajar dijadikan contoh ikutan. Ketika panggilan jihad berkumandang, para sahabat bersegera menawarkan bantuan dan sumbangan.Ada yang menyumbang sebahagian hartanya dan ada yang menyumbanngkan seluruh hartanya untuk perjuangan.Antar yang banyak menyumbang ialah seorang saudagar yang bernama Abdul Rahman Bin Auf.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda : Tangan yang di atas (orang yang memberi) itu lebih baik daripada tangan yang di bawah (yang menerima).


Keutamaan bersedekah adalah lebih digalakkan pada bulan Ramadan berbanding bulan-bulan lain. Apakah keistimewaannya bersedekah pada bulan ini?
Rasulullah s.a.w. ditanya: "Wahai Rasulullah, apakah bentuk sedekah yang paling afdal?'' Jawab Baginda: Kamu bersedekah dalam bulan Ramadan. (Riwayat Muslim)

Bulan Ramadan ini banyak keistimewaannya antaranya ialah : Kelebihan orang yang bersedekah dalam bulan Ramadan ini, ia umpama satu Akademi Latihan. Apatah lagi, tujuan yang paling besar daripada ibadah Ramadan ini sebagaimana yang ditegaskan di dalam surah al-Baqarah ayat 183 bermaksud: Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. Maknanya semua orang Islam akan melalui proses latihan ini untuk membina insan bertakwa.Namun tidak semua orang akan berjaya dan lulus dalam ujian ini seperti generasi para sahabat yang terdahulu.

Sunday, September 13, 2009

KDEB - Terima Kasih Daun Keladi



12 September 09-; Pihak Darul Wardah telah menerima kunjung hormat tetamu dari Syarikat Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB). Rombongan seramai 10 orang itu tiba pada pukul 1.00 tengahari.Mereka diketuai oleh En Ramli, Pengerusi Kelab Sukan dan Rekreasi bersama beberapa orang ahlijawatankuasanya.

Mereka datang bertandang untuk menyampaikan sumbangan barangan keperluan dapur seperti beras, gula, garam,minyak,tepung dan bermacam-macam lagi barangan makanan kering. Para penghuni dan warga Darwa yang telah menunggu ketibaan mereka sejak pukul 11.00 pagi lagi begitu teruja sekali terutama kanak-kanak. Mereka mendapat pakaian dan selipar baru untuk keperluan sambutan Hari Raya yang bakal menjelang tiba.

Mereka lebih teruja bila mendapat barang mainan seperti patung beruang dan arnab.Mereka berebut-rebut untuk mendapatkan barangan pilihan mereka.Selepas semua tetamu meninggalkan kediaman kami, salah seorang warga Darwa memaklumkan bahawa suaminya telah seminggu berhenti kerja. Rupa-rupanya dia telah menghantar notis berhenti 24 jam kerana majikannya sentiasa menghalangnya menunaikan solat jumaat.Sekarang dia sedang mencari kerja baru yang lebih sesuai.Sekurang-kurangnya, dia ada masa untuk keluarga dan masa untuk mendalami Islam diwaktu malam.

Kepada semua yang begitu prihatin, terutama En. Raja Hidzir,GMHR di KDEB dan En Ramli,En. Ismail,En Azlan diKDEB yang bersungguh-sungguh menggerakkan usaha membantu ini.Juga beberapa orang pegawai yang kami tidak sempat untuk mengingati nama kalian kerana pertemuan yang begitu singkat.Semoga usaha murni dan amal bakti yang dibuat mendapat reda dan kurnia Allah SWT.Sesungguhnya, bantuan ikhlas kalian dapat memberikan senyuman paling manis buat mereka diAidil fitri.
Harapnya,akan ada ramai lagi hati-hati mulia yang budiman untuk menumpah kasih rahmat Ilahi dibumi Allah yang sementara ini.SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI.

Tuesday, September 8, 2009

Tiga Bayi di Bulan Ramadan

Dalam bulan ramadan ini, tiga orang penghuni Darwa telah selamat melahirkan anak masing-masing di Hospital. Dua kes melibatkan pembedahan. Al hamdulillah semuanya selamat.Mereka semua telah kembali ke pangkuan keluarga masing-masing untuk meneruskan kehidupan yang baru.

Pihak Darwa mendoakan agar mereka semua akan terus memilih jalan yang benar dan sentiasa berwaspada dengan sebarang godaan iblis. Dua dari penghuni tersebut insya Allah akan melangsungkan perkahwinan mereka tidak lama lagi. Semoga ikatan yang terjalin akan terus terikat kemas dan bersamalah mencari redha Allah.

Berjariah Menambat Ukhuwwah

Sepanjang bulan ramadan ini, pihak Darwa telah menggerakkan kempen infak. Beberapa aktiviti dan pertemuan telah diaturkan bersama masyarakat. antara aktiviti yang dijalankan ialah Ehya' al Nahar.Kandungan programnya ialah solat duha dan solat tasbih.Kemudian sedikit tazkirah disampaikan oleh Ustazah Hazlina. Akhir sekali tabung akan diedarkan.Al hamdulillah selepas satu pusingan, tabung sudah muda berisi.

Beberapa pihak yang bekerjasama menganjurkan program ini mengucapkan berbanyak terima kasih di atas usaha yang telah dijalankan.kalau ada yang berminat untuk menjadi rakan kongsi penganjuran program ehya el nahar ini boleh berhubung dengan pihak kami.Sekian.

Friday, September 4, 2009

Rezeki Bulan Ramadhan

Alhamdulillah!
Dua hari lepas DARWA menerima sumbangan dari Lembaga Zakat Selangor.
Terima kasih kepada semua pembayar-pembayar zakat diluar sana.
Semoga Allah melimpahkan rezeki yang mencurah-curah.

Sedikit sebanyak melicinkan gerak kerja dakwah.

Sunday, August 30, 2009

Motor Untuk Darwa



Inilah motorsikal yang telah diwakafkan oleh Sdr. P kepada Darul Wardah.Insya Allah akan dimanfaatkan sebaik mungkin untuk urusan kebaikan. Bolehlah mereka pergi keklinik dan kedai dengan lebih selesa.

Kepada saudara SUN dan SUK yang telah bermujahadah membawa 'kuda tunggangan' ini ke Darwa amat-amat dikagumi dan diucapkan terima kasih.Saya ada terbaca kisah mereka berdua ni dalam blog wak juragan.Syabbazz bete...

Pihak darwa masih menunggu-nunggu berita baik...kot-kot ada yang nak wakaf kereta sempena bulan Ramadan ni. Kesian kereta savvy merah tu.dah macam teksi sapu.

Kongsikan Kegembiraan Ramadan Anda




Pihak Darwa telah membantu Sdr K untuk mendapatkan sebuah motorsikal. Dah lama dia tak kerja kerana tidak ada kenderaan. Dia pernah berjalan kaki dari Klang ke Jalan Kebun kerana tidak ada duit.Kerap kali juga dia berjalan kaki bila nak buat beberapa urusan kerja. Kadang tumpang kawan dan kadang pinjam motor jiran.

Sebagai sokongan dan bantuan segera agar dia dapat memperbaiki kualiti hidupnya, pihak Darwa telah membawanya ke kedai motor. Dia memilih sendiri jenis motor yang dikehendakinya mengikut bajet yang disediakan.

Kita doakan semoga dengan motor baru ini, Sdr K akan lebih bersemangat untuk berpuasa dan berjamaah di masjid. Sama-sama kita beri sokongan dan dorongan agar nikmat iman dan ukhuwwah islamiyyah itu benar-benar dapat dirasainya.

Saturday, August 29, 2009

syoknya jadi remaja!


Semalam dijemput ke Masjid As Syarif Meru.berceramah dalam bulan puasa mencabar jugak !
Ada lebih kurang 60 remaja perempuan.kebanyakannya dalam lingkungan 13-17 tahun.

Bukan main gelak besar mereka semua bila bercerita pasal boyfreind idaman !
Bila sampai topik puberty, masing-masing sengih sendiri.

Bila ditanya tentang air wadi dan mazi ramai yang melopong!
Rupa-rupanya masih ramai yang jahil tentang bab ni.
maknanya ramai tak tahu yang dua-dua tu najis.
ramai yang solat, tak ambil hirau pasal ni.
ramai yang solat dalam keadaan bernajis.
Patutlah ramai yang berdoa tak diangkat doanya.
patutlah ramai yang solat, lepas tu buat maksiat!

kesian remaja kita !

Tuesday, August 25, 2009

kelahiran Ramadhan



Darwa menyambut kelahiran baru pada Ramadhan yang Ke empat. Semoga kelahiran ini benar-benar membuahkan "kelahiran " baru buat Si Ibu.

Saturday, August 22, 2009

tetamu Ramadhan



tirai ranadhan di darwa disambut dengan juraian dan esakan airmata seorang ibu !
Ibu mana yang tak merasa pilu, hatinya bagai dipulas, jiwanya bagai dirobek, jantungnya bagai direntap, darahnya seakan terhenti, nafasnya terasa kejap bila mendengar musibah apa yang menimpa anak gadisnya!

Baru kehilangan suami tiga bulan yang lepas. berita kehamilan anak gadisnya benar-benar meruntun jiwa seorang ibu tua.

"Bukan saya tidak memberi tuntunan agama padanya, sejak kecil sudah dititipkan dengan dosa dan pahala.Tangan ini yang mengajarnya menulis, lidah ini yang mengajarnya mengenal huruf-huruf Allah. Kenapa dia sanggup melakukan perbuatan sehina ini?"

seumur hidup saya mendoakan kesejahteraan dan keamanan untuk anak-anak. Hati saya sangat terluka! namun saya tetap mengampunkan dosa-dosa dan kesalahan yang dia telah lakukan! sangat perit untuk saya hadapi ujian Allah ini....."

sabarlah wahai IBU ! ujian yang Allah turunkan seperti ujian para rasul dan nabi-nabi!
Lihatlah mereka, anak-anak,isteri-isteri mereka sendiri tidak beriman dan menentang perjuangan mereka...

Moga IBU diluar sana, Allah mengangkat Maqam bersama syhada' dan solihin1!

AMIN YA RABB!

Friday, August 21, 2009

TETAMU DARI BUKIT




16 Ogos 09 - Pihak DARWA telah menerima kunjungan tetamu dari Kumpulan Marhaban Kampung Bukit kapar. Rombongan seramai 40 orang itu telah diberikan taklimat oleh Kak Wardah. Rombongan 'Cik Kiah' ni sebenarnya dalam perjalanan ke Nilai3 untuk membantu para usahawan disana. Mereka sempat menitipkan sedikit sumbangan untuk DARWA dan mainan kereta untuk 'si Boboi'.

MUHASABAH RAMADAN

assalamualaikum wrt wbt

Ana mendoakan semua sahabat perjuangan dan aktivis dakwah berada dalam sikon sihat wal afiat dan sejahtera. Di dalam suasana bencana wabak penyakit bergentayangan sekarang ini eloklah kalau kita meningkatkan amalan spiritual memohon perlindungan dari yang Maha Esa lebih dari biasa.

Sempena kedatangan bulan Ramadan yang mulia ini, ana dan Keluarga mengucapkan Ramadan Kareem dan bersama-samalah kita membangunkan bulan puasa ini dengan amalan-amalan ibadah dan sedekah jariah.

Sebagai aktivis dan penggerak dakwah dibumi 1Malaysia ini marilah kita bermuhasabah untuk diri kita agar "Dakwah diutamakan, Jamaah didahulukan" .

1. Berapa banyak masa,harta, tenaga yang kita telah peruntukkan untuk membantu menggerakkan kerja-kerja dakwah seperti membantu saudara-saudara baru yang bergelut untuk mempertahankan iman mereka dari gangguan dan tekanan pihak-pihak yang berkenaan? tidak hairanlah semasa konvensyen Dakwah Non Muslim semalam ( ramai ahli ABIM yang tidak dapat hadir ) ada peserta muallaf yang mengadu hanya melihat 30% sahaja kebaikan Islam di dalam kehidupan bersama orang Melayu di Malaysia.

2. Berapa banyak minda kita diperuntukkan untuk memikirkan masalah umat Islam di persekitaran lingkungan kita? atau kita banyak menghabiskan masa kita untuk memikirkan tentang diri sendiri sahaja. Mungkin ada hanya sebok hendak menukar langsir baru ketika ada saudara yang susah berlangsirkan kain guni dan kain perca.Mungkin ada yang memikirkan untuk menukar sport rim kereta baru ketika ada saudara yang susah tidak mampu membeli segenggam beras untuk keluarga.

3. Sebagai qiadah dakwah yang telah diberi amanah, setiap hari mesti ada sesuatu kerja dakwah dan memikir tentang permasalahan dakwah dan gerakan dakwah. Syaitan dan iblis sentiasa melakukan kerja anti dakwah dan kerja kotor nya untuk menghalang mujahid dakwah dari bergerak dan berfikir tentang dakwah. Kita kena kuat dan tegar merungkai belenggu syaitan dan godaan iblis dari menunaikan amanah dakwah. apakah kita sudah ada jawapan yang kita akan berikan kepada Allah diakhirat nanti? Entah-entah soalan malaikat dikubur pun kita tak terjawab.

4. Justeru, ketika semua syaitan dan Iblis ditambat, marilah kita bangkit dan bergerak kehadapan untuk memimpin dan membangun umat yang memerlukan. Sesungguhnya andalah yang terbaik dan terhebat untuk melaksanakan kerja dan misi ini kerana anda sangat istimewa di Allah ketika anda berusama meningkatkan Takwa.

Kalau bukan kita, siapa lagi, kalau bukan sekarang bila lagi...

5. Ampun maaf sebanyak-banyaknya atas kelemahan dan keterlanjuran diri.

RAMADAN KAREEM.
ALLAHU AKRAM

TAKBIR !


Wak Juragan

Thursday, August 13, 2009

RAMADAN BIG SALE



Assalamualaikum para pengunjung blog semua,

Pihak Darwa mengucapkan Selamat Menyambut kedatangan Bulan ramadan Al Mubarak. Semoga ketibaan bulan puasa kali ini akan menambahkan lagi semangat dan semarak amalan ibadah kita dan amal jariah sedekah kita.

Pihak Darwa memerlukan sumbangan wakaf kenderaan @ Dana Wakaf Kenderaan untuk kegunaan pengurusan dan Penghuni. Kebanyakan kes memerlukan pergerakan ke lokasi yang jauh dan memerlukan kenderaan untuk membantu kelancaran pengurusan kes.

Kepada yang berhajat dan bermurah hati untuk membantu dakwah bil hal di Darwa , sila hubungi pihak ABIM Selangor / Pengurusan Darwa segera.


FASTABIQUL KHAYRAT.

" kalau bukan aku siapa lagi, kalau bukan sekarang bila lagi"

Admin

Thursday, August 6, 2009

Kabare ?

Kabare ? Apa khabar dalam bahasa Melayu.

Minggu ini tiba-tiba menerima perkhabaran dari Ex darul Wardah.
Kak R yang dirawat di rumah sakit, khabarnya telah tiga bulan keluar
hospital.bergantung sepenuhnya kepada ubat untuk menstabilkan diri.
Sedih rasanya, bila diberitahu , Hospital menghantar ke pangkuan saudaranya.
saudaranya yang telah merosakkan masa lampau dan masa depannya.

mujurlah tiga hari lepas beliau berjaya dikeluarkan dari "rumah kegelapan " itu.
Moga Ramadhan yang bakal muncul nanti akan mempertemukan semula anaknya yang masih dalam titipan DARWA.

Ya Rabb! jadikan Ramadhan ini, bulan yang memberi nikmat dan anugerah yang besar
kepada mereka berdua!

Thursday, July 23, 2009

Apalah nasib badan !



penghuni mutakhir DARWA datang berteduh dengan seorang anak lelaki yang berusia satu tahun setengah. Dengan perut memboyot, kandungannya mencecah usia enam bulan.

orangnya sangat cergas, berpendidikan dan peramah. ketika ditanya , tentang masa lalunya, jawapannya begitu jujur dan polos.

Diceraikan suami pertama, ketika kandungannya berusia 3 bulan. Sah cerainya, namun tempoh edah sehingga melahirkan anak. Katanya, suaminya ramai teman wanita ,keliling pinggang. Pun begitu dia tidak marah.Dia rela dimadukan. akhirnya suami lari dengan wanita lain.

Janin dalam kandungan sekarang , hasil hubungan dengan suami kedua. bagai mengulangi cerita pertama, dia juga dijatuhi talak setelah mengandung empat bulan. sekarang sedang menunggu edah.


Suaminya yang kedua, warga Indonesia. masih menuntut di sebuah universiti Global yang terkenal dimalaysia, dalam bidang ilmu Wahyu.Katanya, suaminya sebenarnya telah berzina dengan perempuan yang telah menjodohkan mereka berdua. Pun dia rela dimadu. Akhirnya dia juga diceraikan!

Tiada tempat untuk mengadu, menumpang teduh dan berlindung. Beliau pasrah ! nasibnya membawa dia ke DARWA!

Adakah dia terlalu naif, polos , atau ada yang tersirat disebalik ini semua?

Monday, July 13, 2009

Bukan salah ibu mengandung

Tepat jam 9.00 malam , kak wardah berada di sebuah restoran depanMasjid An Naim.Ditemani suami , bertemu dengan bapa dan pakcik EE.
EE telah lari dari rumah lebih kurang lapan hari. Dia dihantar ke DARWA oleh insan-insan yang masih prihatin. mendengar cerita EE, satu pun tiada yang baik tentang keluarganya.

Begitulah biasanya remaja, mereka dengan mudah menyalahkan orang lain, especially parent.Berada selama lima hari di DARWA, ceritanya asyik bertukar-tukar. Biasalah nak coverline!
Akhirnya beliau mengaku , beliau terlanjur sejak dari form 3 lagi dan bla....bla...bla, seperti yang kita maklumi terjebak dengan pelbagai masalah sosial lain.

peluang bertemu dengan bapanya, kak Wardah hanya mendengar setiap butiran yang keluar dari mulut bapanya.
Ya ! ibu bapa mana yang tak sayangkan anak!bagai menatang minyak yang penuh!Anak-anak sekarang lebih advance!Cerita anak beranak ni berlapis-lapis, Tak dapat dileraikan dalam masa sehari.
Apa pun kak Wardah cuba jalankan tanggungjawab sebaik mungkin dengan mengembalikan anak ke pangkuan keluarga. Adakah EE akan lari lagi......?

Kejutan ditengah Malam

Dah lama Wak tak ke Hospital tengah-tengah malam buta kerana menghanatar orang sakit.Dulu masa isteri Wak nak bersalin dua kali Wak kena kejut awal-awal pagi kerana isteri wak nak bersalin.

Malam tadi Wak dapat signal, seorang penghuni Darwa mengadu sakit perut.Walaupun Wak baru terlelap sekejap selepas selesaikan satu kes yang lain tapi kerana tanggungjawab wak bangun juga.

Semasa wak ambil penghuni tu di Darwa, semua kawan-kawan turut menghantar dimuka pintu memberikan semangat. Maklumlah baru pertama kali nak bersalin.Suami tak ada pulak tu.Kesian pun ada kerana ketika ini semua rakan-rakannya masih bersukaria dibangku sekolah.Sendiri mau ingatlah...

Pukul 2.00 pagi wak terpaksa tinggalkan dia diHospital kerana banyak lagi prosedur yang dia kena lalui dan wak doakan semoga dia tabah menempuh pengalaman baru diwad bersalin.Wak percaya keluarganya akan mengambil berat dan membantunya selepas ini.wak dengar keluarganya tengah kecoh kerana siibu merahsiakan kejadian ini dari keluarga dan sekarang tembelang sudah pecah.Wak tak mau campur.banyak lagi kerja lain yang nak dibuat.

Kepada semua Wak nak kongsikan perasaan ini kerana wak tau semakin hari semakin ramai yang nak masuk mendaftar di Darwa kerana perut yang semakin membusung!

kepada adik-adik diluar sana.....Kembalilah kepada kehidupan yang berpaksikan iman dan takwa kepada Allah.Bertaubat adalah sebaik-baik jalan kepangkuan kebenaran.

Siksa Untuk Si Penzina

semalam Wak Juragan merasmikan Program OSCC anjuran Kerajaan Negeri Selangor dengan kerjasama HELWA ABIM Selangor.Antara panel yang dijemput berforum ialah wakil dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.Rupanya Wak kenal dia masa dia jadi Presiden MPP Kolej Darul Hikmah. Shah... namanya. Sekarang dia jadi Pegawai Kebajikan di KS .Sebelum ni bertugas di Sabak Bernam.

Menurut ceritanya, kes yang paling banyak diterimanya ialah kes anak luar nikah @anak zina. Bermacam-macam jenis kes dan ragam remaja dan anak-anak muda bila tiba tahun baru dan pesta-pesta keramaian.Biasanya bulan sembilan, banyak kes kelahiran anak tak sah taraf yang dilaporkan. Begitu juga dengan bulan Mei kerana hasil dari sambutan Kemerdekaan.menurut cerita rakan-rakan yang membuat operasi semasa pesta kerainan ini, banyak kondom ditemui bersepah-sepah ditapak pesta.Yang tak sempat cari pelindung tulah yang terbunting.Pelik juga..dalam ramai-ramai manusia tu, pandai pulak mereka mencelah mencari lubang ke neraka. Sedangkan jalan ke Syurga terbentang luas dihadapan mereka.

Abu Dawood meriwayatkan bahawa ;
Rasulullah SAW bersabda :" Jika seseorang berzina maka imannya itu keluar seperti asap yang menutupi kepalanya dan apabila ia telah selesai berzina imannya kembali lagi.

Samurah bin Jundub meiwayatkan , bahawa Nabi SAW telah didatangi Malaikat Jibril dan Malaikat Mikael, Nabi SAW bersabda :

"Kami melihat ramai orang lelaki dan wanita yang tidak berpakaian didalam tempayan besar yang terletak dibawah api yang panas.Mereka menjerit-jerit kerana kepanasan lalu Nabi bertanya : Siapakah orang itu wahai Jibril?.

Jibril menjawab : " Itulah orang-orang lelaki dan perempuan yang berzina dan itulah azab mereka dihari akhirat nanti! ( Hadis direkodkan oleh Bukhari) .

Friday, July 10, 2009

Dosa Berganda - Zina Dan Bunuh



Manusia atau Binatang? Lu Fikirlah sendiri.....

Deretan Anak Zina Di Malaysia

Tahukah Anda?

1. Menurut Pejabat Pendaftaran Negara ( JPN) terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa antara tahun 2000-2008.

2. Secara purata ,2500 kes anak zina direkodkan setiap bulan atau 83.3 kes sehari!

3. Dari tahun 1999 - 2003, seramai 70,430 anak zina didaftarkan dan 30,978 darinya adalah anak orang Islam!

Adakah jumlah ini tidak menakutkan ? sedangkan inilah tanda-tanda kiamat yang pernah diperingatkan oleh Junjungan Besar Rasulullah SAW.

Pelajar Buang Bayi



" Janganlah kamu HAMPIRI Zina!!!" inilah padahnya.Selalu ber SMS dan MMS lucah juga perbuatan yang menghampiri Zzzina!

Kalau pelajar yang diberikan didikan agama pun boleh tumbang,bagaimana dengan anak-anak kita yang sering tinggal solat...

Jadi....
Janganlah Hampiri Zina!
1.Berdua-duaan ditempat sunyi
2.Ber SMS lucah
3.Bertukar-tukar MMS lucah
4. Berbual-bual erotik
5. bonceng motor sama
6.bercakap mencarut dan kotor

Kaedah didik, cegah tangani kes buang bayi




Kes empat bayi berusia tujuh bulan hingga satu tahun yang berjaya diselamatkan sebelum dijual kepada beberapa keluarga yang memerlukan anak angkat menunjukkan kesungguhan polis menumpaskan sindiket jual dan beli bayi. Kes berkenaan sekali gus memperlihatkan kegiatan tidak bermoral itu masih terus berlaku di negara ini.

Namun, satu lagi isu berkaitan jenayah dan moral yang perlu ditangani ialah kes pembuangan bayi. Terbaru, seorang bayi lelaki ditemui mati di Sungai Kuantan, Pahang oleh seorang nelayan. Mayat bayi itu dipercayai masih baru dilahirkan ketika dibuang ke dalam sungai kerana tali pusatnya masih belum ditanggalkan ketika mayat dijumpai.

Barangkali wanita melahirkan bayi itu ingin menyembunyikan kewujudan bayi itu dengan menghumbannya ke dalam sungai. Perbuatannya secara tidak langsung ingin membunuh bayi untuk menutup keaibannya.

Sebelum ini, ada satu kes pada Mac tahun lalu membabitkan seorang bayi lelaki dijumpai masih hidup dalam sebuah tandas di sebuah masjid di Rompin. Bayi itu dijumpai seorang wanita ketika ingin menunaikan solat Maghrib. Bayi yang diletakkan di atas sinki, kelihatan sihat dan bersih. Namun, bayi ini bernasib baik kerana dibiarkan hidup dan ditinggalkan di tempat yang mulia, iaitu masjid. Mungkin wanita itu mengharapkan ada seseorang yang menjaga dan memeliharanya.

Gejala pembuangan bayi di negara menunjukkan peningkatan. Tiada petanda atau kayu ukur mengatakan gejala ini kian berkurangan. Ada ketikanya, bayi baru dilahirkan ditamatkan riwayatnya dengan cara hina seperti dibuang di sungai, tong sampah, mangkuk tandas dan sebagainya. Ada pula bernasib baik, bayi itu ditinggalkan di tempat selamat dan akan ada yang mengambilnya. Secara moralnya, kedua-dua perbuatan adalah terkutuk dan tidak bermoral.

Sebenarnya, gejala pembuangan bayi adalah cerminan daripada gaya hidup tidak sihat yang ditunjukkan sekelompok masyarakat hari ini, tanpa mengira kaum atau agama. Masyarakat kita sedang melalui satu fasa genting. Persoalan moral dan akhlak bukan lagi pertimbangan utama dalam setiap keputusan.
Oleh Mohd Hilmi Ramli
[Berita Harian Online, 28/05/2008]

Saturday, June 27, 2009

Tawaran untuk membuat pahala


Hujung minggu ini, DARWA dikunjungi dua pelajar IRK dari UIA. Nampaknya mereka seronok menjalani latihan menjadi dai'e.

Sesiapa yang berminat nak menjalani latihan dai'e di DARWA di alu-alukan. Especially student U dari fakulti psikologi, kaunseling, dakwah dan kempimpinan, sosiologi, antropologi, Peng, Islam.

Modulnya 3 hari 2 mlam, atau 7 hari 6 malam ( short sem ).makan minum, tempat tinggal ditanggung.

Ayuh, inilah masanya nak praktikkan teori yang dipelajari.

Terimakasih nazeerah dan Hajar !

Wednesday, June 24, 2009

tertelan tudung botol


Sedang asyik menulis laporan, wak juragan memberitahu puan F menelefon.
Katanya anak yang kecil tertelan tudung botol. Astghafirullah !

Disebabkan kami berada di seminar, Sahabat kami ustaz shaari
( Muallaf yang dah independent ) tolong bawa ke HTAR.

Suami F masih bekerja. lagi pun mana dia ada kenderaan ,nasiblah hari tu ada basikal yang diwakaf hasil projek adik-adik UM. Boleh dia guna ke tempat kerja.

Anak-anak puan F yang lain ditinggalkan sementara di DARWA. Syukurlah ada pengurus baru.terima Kasih Mas, kerana membantu kami!
semoga Allah membalas gerak kerja yang diberikan.

Seminar menangani gejala Sosial

Hari ini menghadiri seminar menangani gejala sosial anhuran Kerajaan negeri Selangor.
Program diadakan di Hotel blueWave Shah Alam. Betul-betul "bluewave", hanyut rasanya dengan speaker-speaker yang monotone.

kalau tak kerana jadi pelapor bidang terjun, rasanya mahu tertidur dalam dewan Perdana yang Suram itu.


Untuk hari ini lapan kertas kerja di bentangkan. Isu-isu sissy & tomboy, penderaan rumahtangga, pengabaian kanak-kanak, hamil luar nikah, buli, gansterisme, vandalisme, pomteng sekolah, rempit.

pendek kata , bagus untuk input petugas-petugas DARWA.

Kak Ayad kata, dia tak dapat lelap, pasal kamera asyik mengadap kat dia. HUa!

Thursday, June 18, 2009

ISLAM hina kerana jihad kita masih belum cukup


Malam ni kena studi lebih sikit. Bukan pasal nak jawab periksaan, tapi untuk persediaan outreach pagi esok.

Dah sebulan Puan N dan anaknya bermukim di DARWA. Tak sempat nak uruskan kesnya. sibuk dengan kes-kes adik-adik remaja kita yang terlanjur.

Esok,berazam kena setelkan juga pasal puan N.Kalau suaminya dapat ditemui kat Sg Buloh esok, harap-harap dapatlah nego dengan baik.Tu kena berlatih skill jadi mediator!Sambil baca ayat-ayat pelembut hati.

kadang-kadang kak wardah, tak tahu nak cakap pasal pihak berwajib yang sepatutnya mengendalikan kes-kes muaallaf ni. buat aduan senyap aje! kalau selalu sangat turun naik, pegawai pun naik muak ! telefon tak angkat! Huuuu! cubaan.......!Malas nak fikir pasal tu....nanti hilang nak buat kerja dakweah, dapat dosa pula.

Tapi jangan melenting ye ! bila golongan yang muallaf nilah yang paling ramai pohon MURTAD!

kena tanya diri sendiri, Kita dah menjalankan amanah sebagai KHALIFAH atau belum ....?

jangan tinggal bayi itu



Beberapa hari lepas tiba-tiba F muncul di DARWA. Tanpa salam dan izin belia menginap di Darwa layaknya seperti rumah sendiri.F merupakan bekas penghuni DARWA. F keluar selepas dua bulan bersama bayinya dirawat dan dijaga oleh pihak Darwa.

kepulangan F secara mengejut ke Darwa tanpa bayinya , hampir-hampir membuat kak wardah merasa tersirap. Jawapannya mudah" saya tinggalkan bayi tu dengan satu makcik, yang kerjanya mengasuh anak orang" ." Berapa lama tinggalkan bayi tu? " dah sebulan, sejak saya keluar". Selamba sahaja dia menjawab.

" abis tu, F jaga tak anak tu malam-malam "? " tak, memang saya tak mahu bayi tinggal dengan saya, jaga dia susah, asyik menangis saja, tak kuasa saye"

Ya Allah! berilah kami kesabaran!Lihat gambar diatas, palestenians cries 4 their babies!!

umat islam disini, sudahlah melakukan perbuatan terkutuk, mahu ditambahinya lagi dosa!

Ya Allah, kami mohon padaMu campakkanlah NUR pada kami semua.

Ya Allah!kuatkan semangat, tekad, dan jihad kami dalam kerja dakwah ini.

Ya Rabb! Anta sami'u al dua'.

Monday, June 15, 2009

kita manusia



penghuni Darwa datang dan pergi bersilih ganti. Semalam selepas selamat melahirkan bayi, akhirnya L keluar diambil ahli keluarganya.

Sebak juga rasa di hati. Walaupun dalam masa mendidik dan menjaga mereka, rasanya tidak terlayan kerenah-kerenah yang mereka lakukan.

Itulah pengalaman yang tidak ternilai. Tiga empat tahun teori di menara gading tak kan sama dengan dua tiga bulan Di darwa. tHIS IS SCHOOL OF LIFE beb !

Sebagai manusia, kita tidak terlepas dengan perasaan marah, geram, kecewa dengan sikap dan ragam mereka. Namun apabila saatnya berpisah, Ya! jauh disudut hati terasa pilu.

Hanya satu pesan! Solat taubat , jadikan amalan harian.Semoga kita bertemu dilain kali dalam kondisi yang lebih menyenangkan dan jauh lebih baik dari hari-hari yang dilalui semalam.

Kelahiran



Akhirnya seorang lagi bayi lahir ke dunia. teringat Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

" setiap anak dilahirkan dalam keadaan suci( fitrah ), maka kedua ibu bapanya lah yang mencorakkannnya, sama ada menjadi seorang majusi, seorang nasrani atau seorang Yahudi"

Cukuplah dengan dosa sang ibu, melanggar perintah Allah ! Didik dan peliharalah anak supaya tidak mengulangi perbuatan yang sama.

Doakan supaya anak yang lahir itu menjadi mukmin Muttaqi.

Thursday, June 4, 2009

jumble sale!

Alhamdulillah,projek jumble sale telah berjalan. Petugas-petugas yang komited, termasuk prof kita begitu bersemangat menjual.

Tahniah dan syabas kepada semua.Duit hasil jualan mampu menampung penghuni untuk membuat pemeriksaan di hospital.

Teruskan perjuangan walaupun leyih !

Monday, May 25, 2009

Kes -kes Mutakhir

Akhir-akhir ini pihak Darwa banyak sekali menerima pertanyaan untuk menjadi penghuni baru DARWA.

Setiap hari paling kurang, 2 atau 3 panggilan tentang kehamilan luar nikah. Kebanyakkannya melibatkan remaja.Inilah petanda dunia akhir zaman.Zina berleluasa dan melata. Yang diberi amanah saling bercakaran dan berebut kuasa hanya untuk perut mereka.

Wallahua'lam.

BERSAMA DALAM MENANGANI ISU AGAMA

Merujuk kepada kes Muhammad Ridzuan Abdullah atau Pathmanathan a/l Krishnan dan Indira Ghandi dalam isu penjagaan tiga orang anak mereka yang berlangsung di Mahkamah Tinggi Ipoh pada hari Selasa bersamaan 5hb Mei 2009, Penulis ingin memberi beberapa pandangan yang mungkin mampu membawa pulangan yang lumayan kepada Islam itu sendiri. Secara peribadi, apabila penulis yang hadir melihat suasana dan berbual dengan barisan peguam muda yang mewakili Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) banyak sekali yang masyarakat Islam perlu tahu realiti yang sebenarnya.

Sebenarnya, alangkah hebatnya sokongan padu yang diterima oleh Indira Ghandi daripada keluarga, sahabat handai yang berlainan bangsa termasuk dua orang tokoh politik Democratic Action Party (DAP) iaitu Yang Berhormat Kulasegaran dan Sivanesan yang begitu komited dari awal pagi sehingga petang berada bersama-sama mengikuti perjalanan kes. Dalam hal ini semua pihak menyokong keputusan yang menetapkan anak-anak kekal menganut agama asal ibu bapa masing-masing walaupun ibu atau bapa mereka kemudiannya memeluk agama lain. Dalam perbezaan aliran politik, parti politik DAP, Malaysia Chinese Association (MCA), Malaysian Indian Congress (MIC), dan GERAKAN dan mungkin banyak lagi nampaknya bersama bersepakat dalam isu ini. Nampaknya tidak timbul musuh politik di kalangan mereka. Malah ada beberapa pemimpin utama dari parti berkenaan yang telah pun membuat kenyataan akhbar. Disinilah penulis ingin membangkitkan persoalan penting yang menyangkut isu perpaduan umat.

Pertama, alangkah baiknya sekiranya semua pihak sama ada badan bukan kerajaan atau NGO Islam yang ada turun padang memberi sokongan moral kepada barisan Peguam muda PEMBELA yang mencurah keringat tanpa bayaran yang tinggi. Meraka khabarnya menggunakan kekuatan kewangan sendiri yang agak terhad. Malah yang lebih penting sekali adalah kehadiran tokoh-tokoh politik setempat yang beragama Islam dari United Malays National Organizatian (UMNO), Parti Islam Semalaysia (PAS) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk turun sama membawa panji-panji agama Islam itu sendiri. Tunjukkan kita tidak ada kompromi dalam mempertahankan Islam. Inilah masa yang sangat baik untuk mengangkat kekuatan Islam dan mewujudkan kebersamaan yang tidak berbelah bahagi untuk Islam. Tiada siapa pun yang rugi yang pasti Islam akan mendapat untung. Perbezaan dari sudut pendekatan ideologi dan pengaruh politik parti yang terasnya Melayu dan Islam sepatutnya tidak menghalang untuk bersama dalam hal yang bersangkut dalam hal agama Islam itu sendiri.

Kedua, untuk maklumat semua pihak, barisan peguam muda PEMBELA ini sedikit rasa kecewa yang bukan sahaja dalam hal kuantiti kehadiran sokongan yang kurang, tetapi semacam masyarakat Islam tidak ambil peduli dengan isu yang sensitif dengan agama Islam itu sendiri. Untuk maklumat semua pihak, isu ini hangat dimainkan oleh akhbar arus perdana masyarakat Cina dan India. Dengan itu penulis mewakili Agkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Cawangan Perak ingin menyeru agar semua pihak ambil peduli dan tunjukkan sokongan yang kuat untuk kes yang disambung pada hari Selasa bersamaan pada tarikh 12hb Mei 2009. Sebagai seorang mukmin kita yakin dengan ketentuan ilahi dan apa yang berlaku sebenarnya tersembunyi hikmah yang besar, yang hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahuinya.

Dipetik dari www.pot36.blogspot.com

Islam masih berevolusi ???


Baru beberapa hari lepas kak Wardah menerima panggilan dari tuan Insiyur R. IR R yang juga merupakan ahli pidato hebat bertanyakan apakah ada kekeosongan tempat di DARWA?

Kesnya seorang lelaki Pakistan yang mengahwini seorang wanita Cina yang telah memeluk agama islam dan mempunyai seorang anak.
Kesan kegawatan ekonomi menyebabkan mereka tidak mampu membayar rumah sewa. Suami sanggup tidur di masjid-masjid dan surau.

Bagaimana dengan anak dan isteri. setelah berminggu mencari pertolongan kesana dan kesini akhirnya hampa.Seelah kehabisan ikhtiar isteri yang asalnya akhirnya isteri berteduh disebuah gereja di Johor baru bersama anaknya.

terkesima! pelbagai perasaan berbaur menjadi satu ! Telahan kak Wardah mungkin kewarganegaraan mereka menyukarkan mereka mendapt pertolongan.

Ah ! Dimanakan letaknya ayat "sesungguhnya orang-orang beriman bersaudara", tidak mengenali warna kulit, ras, dan bangsa. hakikatnya ia masih dalam ruang lingkup geografi dan asabiyyah yang berterusan.....

Jangan Persiakan amanah


DARWA menerima penghuni baru .Seorang wanita , India muslim dalam lingkungan umur akhir 20 an bersama seorang anak lelaki berusia dua tahun.

Bagaikan mengulangi kes Puan F yang telah berjaya diselesaikan kesnya oleh Darwa.Puan N keluar dari rumah setelah dipukul oleh suaminya .Suaminya seorang India yang baru memeluk agama Islam.

keadaan ekonomi yang tenat ,menyebabkan si suami masih tinggal bersama ibu bapa dan adik beradik yang masih beragama asal anutannya sebelum ini.

Acapkali bila menantu yang tidak seagama tinggal serumah dengan mertua dan ipar duai mengalami ketegangan dan ketidakharmonian dalam keluarga. Mungkin tertekan dengan situasi yang tidak menyenangkan menyebabkab suami melepaskan barannya.

hasilnya lebam teruk jelas kelihatan pada lengan puan N. Penangan sebatan tali pinggang dan wayar extentation.perebutan cucu antara nenek dan ibu akan menjadi duri yang sangat menyakitkan.

Dengan pengisytiharan kabinet mengenai hak penjagaan anak-anak pasangan yang memeluk islam, tentu sekali proses perundangan bukan cara terbaik menangani kemelut ini.

Berpandukan kes Puan F, perundingan adalah cara terbaik untuk mengatasi kebuntuan.
persoalannya dimanakah agensi-agensi yang diamanahkan untuk menangani persoalan seperti ini!

Tolonglah ! jangan persiakan amanah dan tuntutan agama! Cukuplah dengan birokrasi dan kerenah yang memenatkan! Jangan marah apabila ramai yang memeluk islam , ramai juga yang memohon untuk keluar dari islam....!

Friday, May 15, 2009

Gerai Amal ABIM

ABIM Charity Kiosk
Objektif

Mendapatkan sumber kewangan untuk rumah Perlindungan Wanita Darul Wardah membiayai aktivitinya melalui penjualan barangan terpakai.

Bagaimana Anda Berperanan membantu ?

Secara umumnya, setiap orang atau isi rumah mempunyai barang-barang yang tidak diperlukan lagi tetapi masih berkeadaan baik. Namun begitu penyimpanannya memerlukan ruang dan pembuangannya pula adalah suatu pembaziran dan kadangkala melibatkan kos.

Melihat kepada potensi barangan tersebut, usaha-usaha yang tersusun tentunya boleh memberi manfaat kepada masyarakat.

Pentadbiran Darul Wardah telah mengambil inisiatif untuk menyahut cabaran ini bagi menjana pendapatan kepada Darul Wardah dan seterusnya menyokong usaha murni untuk membina dan menggerak Tamadun Khayra Ummah.


Konsep yang dijalankan ini masih baru di kalangan masyarakat muslim kita. Namun sambutan dan penerimaan masyarakat amat baik, malahan mereka memberi sokongan dan membantu ABIM

ACK berfungsi sebagai tempat mengumpul barangan terpakai seperti pakaian, buku dan majalah atau apa sahaja barangan yang masih baik kualitinya. Barangan ini disumbangkan oleh orang ramai.

Di ACK barangan yang diterima akan diproses oleh petugas Sukarelawan. Proses pemeriksaan barangan perlu bagi memastikan barangan yg disumbangkan masih berada dalam keadaan baik.Kemudian kerja-kerja pembersihan,penyususnan dan pengredan barangan dilakukan.

Barangan yang diterima akan di pamer semula di ACK dan dijual dengan harga yang sangat murah antara RM1.00 dan RM10.00, bergantung kepada jenis barangan.

Kaedah Mengutip Barangan

1. Peti sumbangan “DONATION BIN” ABIM ada diletakkan di kawasan yang strategik. Di Shah Alam, ABIM mendapat kerjasama yang amat baik dari pihak pengurusan masjid, badan-badan kerajaan khususnya Kementerian Perumahan & Alam Sekitar Selangor kerana membenarkan peti sumbangan barangan ABIM ini diletakkan di kawasan mereka.

2. Melalui telefon dari orang ramai yang mendapat maklumat dari risalah yang diedarkan. Petugas ABIM akan datang ambil sendiri barangan yang hendak diberikan oleh orang ramai dari rumah mereka jika barangan itu sangat banyak.

Monday, May 11, 2009

Gadis Seperti Bunga




Usai sessi kuanseling kelompok dengan adik-adik yang terlanjur, Kak wardah catatkan beberapa faktor yang berkaitan dengan masalah zina:

1.Semua adik-adik tu tahu bahawa Zina tu satu DOSA BESAR !
2.Semuanya tahu apa hukuman Zina dalam Islam
Sebat Seratus kali !
3.faktor-faktor zina:

i. tengok gambar / video lucah. Semuanya melalui hand phone yang canggih tu.
ii. kawan-kawan sebaya kenalkan dengan benda-benda tak elok tu !
iii.Mak bapak bersikap terbuka, boleh pergi rumah boyfriend asal bagi tau mak.
iv. Ada juga mak bapak yang terlalu garang.
v. Naif sangat, tak pernah ada kawan lelaki, bila orang lelaki cakap sayang, terus ikut.

vi. Ini yang paling banyak, bukan slah ibu mengandung, bukan salah bapak mendidik, dunia akhir zaman, media makin canggih, memang anak -anak muda dah tak boleh tahan nafsu, Iman senipis kulit bawang, Godaan datang dari segenap penjuru!

Tunggu Sesi kaunseling lain, macam mana nak cari formula supaya adik-adik ni kembali ke pangkal jalan. !

Hilang Kelazatan



Bila sakit baru terasa lazatnya sihat, bila susah baru terasa lazatnya senang, bila sibuk baru terasa lazatnya lapang. begitulah manusia , kadang-kadang kurang menyedari apa yang ada didepan mata, bila tiada baru terasa.


Puan L mengalami simptom hilang kelazatan iman. baginya dunia bagaikan sudah tidak bererti.Allah murka padanya. Pintu taubat sudah tertutup baginya. sakit yang ditanggung sebagai laknat Allah untuknya.

Allah Yang bersifat ghafur dan rahim sudah tidak ada dalam dadanya. Minda puan L semuanya bersifat Su' Zon terhadap Allah. sakit fizikal nampak pada zahir. sakit iman perlukan rawatan yang betul-betul rapi.

marilah sama-sama berdoa agar Allah mencamppakkan kembali Nur dalam jiwanya.

AMIN!

Sunday, May 10, 2009

Darwa dan Tetamu Baru

salam muhibbah dan keimanan,


sejak kebelakangan ini pihak kami menerima ramai penghuni baru. Kebanyakannya melibatkan kes salahlaku seks remaja bawah umur. Ada juga yang masih dibangku sekolah lagi.

kebanyakan kes perzinaan begini, penzina lelaki tidak dikenakan apa-apa tindakan atau hukuman kerana kes tidak dilaporkan kepada pihak berkuasa kerana sebab-sebab tertentu.

Si perempuan yang mengandungkan anak akan menghadapi bebanan dan tekanan emosi dan spiritual kerana berbagai faktor luaran dan dalaman.

mereka harus sedar bahawa perbuatan ini adalah suatu kesalahan dan jenayah. Tujuan hukuman adalah sebagai pendinding dan pagar manusia dari melakukan kemungkaran.

Zina bukanlah satu aktiviti milik individu dan boleh dilakukan atas dasar reda dan suka sama suka.

Ingatlah bahawa hidup kita ini milik Allah. Hidup akhir kita nanti juga akan bertemu dengan Allah.Taubatlah.

Wak Juragan

Blog ini Dibangunkan Untuk Anda

Salam buat semua pengunjung blog,

1. Terima kasih kerana anda sudi melawati blog ini dan ramai yang telah menggunakan blog ini untuk mendapatkan informasi dan perkembangan terkini aktiviti kami.

2. Kami berharap pihak-phak yang tidak bertanggungjawab cuba 'mensabotaj' blog ini kerana ia tidak menyentuh sensitiviti mana-mana pihak.

3. Kami berharap agar blog ini dapat hidup lebih lama dan terima kasih atas sokongan anda semua.

Syukran.

Admin

Tuesday, April 28, 2009

Laman Dapur dan Terapi Bunga




PIHAK DARUL WARDAH MEMERLUKAN SUMBANGAN POKOK BUNGA, HERBA DAN SAYUR-SAYURAN

tujuan : Membina lanskap di Darul Wardah untuk Terapi Minda, Rohani dan Emosi
Kaedah : Seorang sepasu bunga Ros/ pokok herba

Kerja menanam akan dilakukan secara gotong royong / penghuni DW.

PERHATIAN ; Sumbangan baja, peralatan berkebun juga dialu-alukan.


HARAP MAKLUM

Sunday, April 26, 2009

Mereka mengerti

Apakah ertinya ukhuwwah!
Berkasih sayang bermahabbah!
menyokong ketika rebah!
menopang ketika lelah !

yang tahu kerana dia merasa!
yang faham kerana dia bersama!
yang senang,santai gembira!
yang sukar duka nestapa!

bagaimana rasa manisnya iman?
kesusahan ditelan dengan sabar!
kejerihan dilunas dengan redha!
keperitan dibaluti dengan takwa!

Siapakah yang menilai?
Siapakah yang menghitung?
Siapakah yang membilang ?
"Wa ma Ajri illa ala Allah !

catatan ini dibuat, khas untuk adik-adikku yang bersusah payah, menguruskan DARWA dengan penuh kesabaran dan ketaatan. satu minggu yang sangat sibuk dan mencabar di DARWA. hanya Allah yang dapat menilai pengorbanan yang kalian lakukan !

Saturday, April 25, 2009

Bertemu doktor....terus sihat... :-)

sudah beberapa hari kak R sakit, minggu lepas kami membawanya ke klinik, malangnya sakitnya nampak semakin kurang baik dan ubatnya telah hilang dalam simpanan (hairan bin ajaib betul ).. pada petang sabtu,kami sekali lagi membawa kak R ke klinik berdekatan, malangnya macam ayam dengan itik, jenuh kami menerangkannya pada doktor..
Doktor pun turut sama ketawa sebab tak faham...

Diringkaskan cerita,selepas keluar saja dari bilik doktor, kak R terus je senyum dan ketawa.. katanya dah sihat... doktor pun cakap kak R sihat je.. akhirnya kami tahu apa ubatnya untuk kak R lagi... :-)

Sebaik sampai Darwa kak R tetiba je sakit balik... pelik betul... nampaknya kami kena bawa kak R jumpa doktor tiap-tiap minggu la.. hehe..

Friday, April 17, 2009

Jualan Amal DARWA


"Syyhh..Jangan cakap sahaja, Mai bantu saya"

Pihak MPP Zon 11 dan PUSPEM (Persatuan Peniaga Jalan Kebun ) akan mengadakan Karnival Usahawan Desa pada 30-31 Mei 2009 di Padang An Naim Jalan Kebun.

Pihak Darul Wardah ( DARWA ) akan menyertai program tersebut dengan mengadakan JUALAN AMAL .

Antara Barang Jualan yang akan dijual / lelong ialah ;

pakaian,
buku ( agama, novel, ilmiah, dll yang sesuai )
majalah terpakai.

Sekiranya ada sesiapa yang ingin memberikan sumbangan barangan boleh berhubung dengan pihak DARWA .

Sukarelawan untuk menjayakan jualan amal tersebut sangat dialu-alukan.

Mohon Dipankjangkan undangan ini kepada semua

Mereka sedang Menunggu bantuan anda

Wak Juragan - Jangan hantar pakaian dalam sudahlah

Wednesday, April 15, 2009

Budak Hilang Lagi!



Saya menerima mesej ini dari akhi P Aizan, Qiadah di Shah Alam.

Nampaknya kes budak hilang dari rumah semakin bertambah dan sukar untuk dikesan. Semoga mata dan telinga kita sentiasa terbuka dan peka dengan persekitaran.

Mesej asal seperti berikut :

Assalamualaikum

Mohon bantuan kepada sesiapa yang ada terjumpa anak saudara saya Nurhidayah Binti Surip (umur 11 tahun) yang telah hilang dari Asrama
Anak Yatim Darul Kifayah, Tmn Koop Polis, Gombak sejak hari Isnin 6 April 2009 .

Jika ada maklumat sila hubungi :

Abdul Razak Bin Salim
HEP Politeknik Johor Bahru
0177011038 / 0169326003

atau Sjn.Dalila IPK Kuala Lumpur.

Was-Was Dari Sang Iblis


beberapa hari yang lalu, Darwa menerima seorang tetamu baru. Seorang wanita pertengahan usia. Beliau dirujuk oleh pihak hospital untuk mendapatkan penempatan sementara.

Menurut maklumat awal yang diterima beliau sering diganggu oleh makhluk ghaib. Kadang-kadang dia merasakan ada seseorang yang datang menegurnya,berbual dan dia akan memberikan nasihat dan bimbingan.

Pada hari pertama,dia langsung tidak boleh tidur diatas katil. Sepanjang malam cik warden berjaga melayan dan mengawasi Makcik L. Katanya ada sahaja orang datang mengganggu."Makcik nak tidur pun tak lena, macam ada orang usik. Kadang tercium bau wangi pun ada".Makcik L sentiasa bercakap tentang kematian yang hampir datang bertandang. Hatinya sentiasa was-was tentang keimanannya dan kadang meragui ia akan mati sebagai seorang muslimah.

Esok paginya saya menghubungi seorang perunding rawatan kerohanian untuk datang membuat 'scanning'.tetapi dia ada urusan dan berjanji akan datang malam.Selepas Isya' dia datang dan mula membuat tinjauan. Hasil dari penelitian Perunding tadi, dia membuat kesimpulan bahawa si L menghadapi masalah emosi.Beliau mencadangkan supaya bacakan surah Ya Sin dan airnya diberi minum sebagai penguat semangat.

selepas pengesahan tidak ada unsur-unsur makhluk halus yang liar dan nakal, maknanya klien ini boleh dirawat melalui sesi kaunseling.

Selepas sejam sesi Kaunseling kami meneroka dan memahami masalah, kami berikan beberapa 'dos' ubat hikmat."Dalam rumah ni tak ada apa-apa. Dalam tandas tak ada apa-apa.Rumah ini selamat". " Allah lebih besar dari syaitan" ." Syaitan takut dengan Allah".Peneguhan ini perlu diulang-ulang oleh semua penghuni untuk memberikan keyakinan dan kepastian kepada klien.

Al hamdulillah, pada malam kedua, Makcik L dapat tidur dengan nyenyak dan boleh masuk ke tandas tanpa rasa curiga dan rasa takut.Mari kita doakan semoga Makcik L akan pulih dan dapat kembali kerumah dan dapat meneruskan hidup bersama anak tunggal kesayangannya.

Bersyukurlah ketika orang lain sedang menghadapi kesusahan dan derita kita diberi nikmat dan rezeki.Marilah hulurkan tangan, ringankan beban...kerana Allah.Anda bagaimana?

Tuesday, April 14, 2009

Darwa Muncul di Bacaria



Pada 4 April yang lalu Darul Wardah buat pertama kalinya muncul di media untuk tujuan informasi awam untuk perhatian masyarakat.Pihak media BACARIA telah menghubungi pihak DARWA untuk mendapatkan informasi dan perkonsian pengalaman untuk tatapan pembaca muda.

Pihak DARWA mengucapkan kepada pihak BACARIA yang sudi memberi ruang dan laluan dan pihak bersedia untuk perkongsian di siri-siri yang akan datang.

Kali masih mengalu-alukan sebarang pandangan, idea dan sumbangan ikhlas untuk kerja amal dan jariah di DARWA.

MOZAM

Sunday, April 12, 2009

Kempen Jualan Amal

Pada 30-31 Mei akan datang JKKK,MPP dan PUSPEM (Persatuan Peniaga Jalan Kebun) akan mengadakan Program Karnival Usahawan Desa ( PROKES ) di Padang Masjid An Naim, Jalan Kebun.

ABIM telah diberi peluang untuk menyertai program tersebut dengan mengadakan pameran atau aktiviti yang bersesuaian pada program tersebut.

Perasmi PROKES ialah YB Tuan Hj Yaakop Sapari, Exco Pemodenan Pertanian dan Keusahawanan Negeri Selangor.

Idea awal untuk program yang sesuai untuk Darul Wardah ialah KEMPEN JUALAN AMAL.
Kami akan membuka hebahan umum untuk sesiapa yang ingin menyumbangkan pakaian lama ,langsir, atau material lain yang masih baik untuk dijual

Setakat ini,sudah ada peniaga yang menawarkan diri untuk membantu 'jualan bundle' selepas program PROKES.

Sekiranya ada yang berminat untuk membantu menguruskan projek ini , kami sangat mengalu-alukan sebagai amal jariah dan saham akhirat

wak Juragan

Friday, April 10, 2009

Jika Allah berkenan, maka jadilah.....

satu perkara yang mengejutkan kami ialah satu peristiwa aneh yang berlaku kepada R.
Menurut pengesahan Doktor pakar, beliau tidak ada harapan untuk pulih kerana kerosakan yang teruk pada saraf dan memorinya.

Dia lebih banyak bergantung kepada orang lain untuk mengurus diri dan kehidupannya.Maha suci Allah yang Maha Agung dan Maha Pengasihani yang telah menjadikan hambanya yang dizalimi dan teraniaya menikmati nikmat hidup ini.


Sejak ketiadaan warden, Si R telah berupaya menyediakan makan minumnya sendiri. Apa yang lebih mengejutkan ialah dia mampu memasak makanan sendiri, bahkan ini diakui oleh penghuni yang lain.


Sejak kedatangan tetamu baru bersama dengan seorang bayi berusia enam bulan benar-benar merangsang motivasinya untuk lebih bertanggungjawab dan ceria. Memori lamanya hidup semula apabila ia menyatakan bahawa sebenarnya anak kecilnya yang pertama telah meninggal ketika berusia dua tahun. Puncanya kerana dipukul dan didera oleh manusia kejam yang berhati binatang.

Banyak lagi keajaiban dan peristiwa yang menarik untuk dikongsikan kepada para pengunjung yang datang bertandang ke blog ini...jumpa lagi di lain siaran..adios..

Darul wardah semakin ceria bersama Warden Baru

Darul Wardah Telah menerima seorang warden baru semalam. Kehadiran aktivis baru ini diharap dapat melicinkan lagi gerak kerja dan aktiviti di sini.

Warden baru yang berasal dari negeri utara ini sedang menunggu keputusan untuk masuk ke IPT pada bulan Jun nanti. Namun begitu, banyak perkara dan urusan yang perlu diuruskan sejak kebelakangan ini kerana kemasukan ramai tetamu baru.

Suasana rumah kembali ceria dengan kehadiran tetamu baru dan banyak berlaku kejutan selepas ini...tunggu....

Siswa UM bantu Darul Wardah


Kuala Lumpur , 7 April 09 – Darul Wardah telah dipilih oleh Jabatan Syariah dan Ekonomi, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya untuk menerima sumbangan wakaf yang dianjurkan oleh pelajar-pelajar tahun satu.

Selain dari itu, tujuh pertubuhan amal dan kebajikan juga disekitar Selangor turut menerima pelbagai sumbangan wakaf dari pihak penyumbang.


Yang Dipertua ABIM Selangor yang telah diberi penghormatan oleh pihak penganjur untuk memberikan sedikit ucapan mewakili Badan Kebajikan yang lain.

Pihak Darul Wardah telah menerima dua buah basikal, radio dan CD bacaan ayat suci Al Quran dan peralatan berkebun.


Menurut penasihat program ini, Dr. Asmak Abd Rahman, “program seperti ini diadakan setiap tahun bertujuan untuk mendedahkan para pelajar tentang ekonomi wakaf dalam kerja lapangan”.


Program ini telah dirasmikan oleh Ketua Jabatan , Prof. Dr. Joni Tamkin bin Borhan.

Thursday, April 9, 2009

Konflik

Bagaimana menangani konflik? dalam latihan banyak didedahkan dengan conflict management, stress management, anger management danl lain-lain lagi.

Konflik akidah ? Bila di ajukan pertanyaan oleh seorang yang beragama Islam sejak 22 tahun yang lalu , " kenapa Tuhan dalam islam terlalu zalim !'

Terpinga-pinga Kak wardah menerima soalan tersebut. Lantas Kak wardah bertanya lebih lanjut.

" saya tertanya-tanya kenapa Allah begitu zalim, mahu menghukum nabi Ibrahim dengan menyuruh menyembelih anaknya ." " Tuhan apa begini yang memerintahkan seorang bapa mengorbankan anaknya! kalau Tuhan itu benar-benar Maha pengasih dan penyayang, kenapa harus si bapa membuat pilihan!"

Ya ! Ini benar-benar soalan yang cukup berat. dan jawpan ini haruslah dijawab dengan penuh hikmah, fakta dan kebijaksanaan.

Kak Wardah ingin mendapatkan pandangan sahabat-sahabat diluar sana. Ayuh bersegeralah mencari pencerahan bagi satu soalan yang gelap begini.

Tuesday, April 7, 2009

Al Wajibat Aksar minal Auqat

Maaf ! itu aje ucapan yang mampu Kak Wardah ucapkan. terima kasih kepada yang memanggil. Bukan tidak mahu menulis! banyak kisah-kisah baru yang nak dikongsikan!

Manusia merancang Allah Taa'la yang menentukan. Indeks kesihatan sejak dua tiga minggu lepas amat merosot. Sama macam indeks cuaca dan iklim politik Malaysia sekarang ! ha ! ha !ha!......

Alhamdulillah , sekarang semakin pulih dan sedang membina kekuatan kembali. Masih banyak agenda-agenda yang perlu di lunaskan. Mengenang kembali pedoman Imam As Syahid Hassan Al Banna " Al Wajibat Aksar minal Auqat ".
Mari bersama kita berjihad......

Tuesday, March 31, 2009

Tahniah Untuk Prof Dr Sidek Baba dan Prof Dr Khalijah Salleh.

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) ingin melahirkan setinggi-tinggi ucapan tahniah kepada dua mantan pimpinan ABIM, Prof Dr Sidek Baba dan Prof Dr Khalijah Salleh, kerana telah menerima anugerah sempena sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini. Prof Dr Sidek Baba telah menerima anugerah Perdana Maulidur Rasul 2009 peringkat kebangsaan yang diadakan di Dataran Merdeka Kuala Lumpur. Manakala Prof Dr Khalijah Salleh telah menerima anugerah Saidatina Khadijah untuk sambutan Maulidur Rasul peringkat negeri Selangor yang diadakan di Shah Alam. Dalam majlis yang sama juga, kontinjen ABIM Selangor telah memenangi hadiah sepanduk terbaik di kalangan kontinjen NGO yang turut serta dalam majlis sambutan ini

Friday, March 27, 2009

BUKU EDISI TERKINI ( KEBANGKITAN GENERASI SALAHUDDIN )

"Kebangkitan Generasi Salahuddin Dan Kembalinya Al-Aqsa Ke Pangkuan Islam"
Visi dan Strategik Kebangkitan Ummah Bagi Generasi Islam Abad Ke - 21
Oleh : DR. MAJID IRSAN KAYLANI





Dimuliakan kepada semua yang mengunjungi Blog Darul Wardah ini,
Kepada sesiapa yang berminat untuk memiliki buku tersebut atau ingin membuat tempahan bolehlah menghubungi kami di talian (03-55118994) iaitu Sekretariat ABIM Negeri Selangor dan boleh juga menghubungi Ustaz Muszaki (019-2661772), serta boleh datang terus ke pejabat kami yamg beralamat Anjung Berkat, N0. 02-02-06, Wisma Mais, Jalan RU 3/9A, Seksyen 3, 40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.


















Thursday, March 26, 2009

Kempen Sukarelawan Darul Wardah

Askm semua pengunjung dan tetamu Darul Wardah,

Pihak pentadbiran DW sedang menggerakkan Kempen Sukarelawan untuk membantu beberapa aktiviti di DW.

Antara skop kerja untuk sukarelawan yang diperlukan ialah ;

1. Kaunselor wanita yang terlatih
2. Individu yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas psikologi /kaunseling
3. Pembimbing Kelas Al Quran dan Fardu Ain
4. Pembimbing Kelas Kemahiran seperti Memasak, menjahit, kerja-kerja kraftangan dan sebagainya.
5. Pemandu untuk logistik - membawa penghuni DW ke destinasi tertentu

Pengurus

Thursday, March 12, 2009

lawatan-lawatan ke Darul Wardah

Dakwah melalui ICT. Dakwah dalam era Globalisasi. Blog merupakan antara medium dakwah yang paling berkesan hari ini.

Dalam tempoh blog darul wardah di bangunkan, orang ramai mendapat manafaat yang banyak.
Dalam sebulan ini sahaja yang ingin berkunjung ke Darul Wardah, boleh tahanlah bilangannya.
Hari ini lawatan dari Dato' Menteri Sabah dan ahli rombongan datang melawat. Katanya, PA beliau dapat maklumat Darul Wardah dari internet.

Minggu lepas , Hari Jumaat sekumpulan pelajar dari UPM buat kajian sebelah pagi. Petangnya Pelajar UKM pula yang datang.

Betullah kata Saidina Ali : " didiklah anak-anak kamu dengan satu zaman yang bukan dari zaman kamu ".

Agaknya abad yang mendatang, bagaimana bentuk keadah dakwah ?

Kepala Misteri Yang Menjadi Saksi Sejarah Kezaliman

Cuba anda teka, apakah objek yang sedang anda lihat sekarang? Ya..benar...Objek yang sedang anda lihat ini ialah kepala seorang mangsa dera yang berusia 10 tahun. Ia baru menjejakkan kaki kesekolah pertama kalinya pada tahun ini. Hatinya begitu gembira tapi bercampur duka.

Beliau telah melalui sejarah hidup yang cukup trajis dan sangat menyentuh emosi. Kepalanya cedera teruk kerana diketuk dan dipukul oleh tangan-tangan yang terkutuk.

Banyak lagi episod duka yang masih tersimpan dalam diari hidup adik ini. Mereka memang tidak berdaya untuk menempuh cabaran lingkungan yang begitu buas dan rakus dengan insan marhaen.

"Ketika aku menghulur tangan untuk meminta pertolongan dan belas kasihan dari umat ternyata nasibku agak baik kerana masih ada insan yang berhati manusia".

"Apabila sku duduk sendirian memikirkan masa depan yang tidak pasti dan kelam, hatiku meronta-ronta dan menangis mencari keadilan untuk kehidupan yang lebih bermakna".

Al Hamdulillah. Tuhan ...Ampunkanlah aku dan ibuku...

Adik L

Marilah kita hulurkan tangan, ringankan beban.

Berziarah Menambat Ukhuwwah

Para tetamu sedang diberi taklimat tentang DW dan isu-isu yang sedang ditangani hari ini oleh salah seorang pengurus DW.

Shah Alam - 12 Mac 2009 - Darul wardah telah menerima tetamu jauh dari Negeri Di Bawah Bayu, Sabah. Lawatan yang diketuai oleh Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah YB. DATO’ HAJAH AZIZAH BINTI DATUK SERI PANGLIMA HJ. MOHD. DUN tiba pada pukul 10.00 pagi.

Turut bersama dalam lawatan itu ialah Ketua Setiausaha Kementerian dan setiausaha akhbar beliau dan pemandu. Mereka tiba di DW dengan dua buah kereta rasmi ( Volvo - Kalau di Selangor Camry ).

Tujuan kunjungan mereka adalah untuk berkongsi ilmu dan pengalaman dengan pihak DW kerana mereka juga mempunyai tujuan yang sama untuk dilaksanakan di Sabah.

Pihak DW amat terharu dengan kepercayaan masyarakat kepada usaha yang dilakukan ini mendapat sokongan dan dokongan dari masyarakat walaupun kadang ada yang sinis dan juling dengan usaha yang amat kecil ini.

WJ

Tuesday, March 10, 2009

sudah selesaikah kes Mawar ?

ada yang menelefon kak Wardah, bertanyakan pasal kes Mawar. Setelah bermabit dibalai dan berulang alik untuk memberi keterangan, nampaknya dari segi perundangan masih belum selesai.

Yang menjadi kelegaan setelah berjaya mendapatkan IPO, nampaknya Mawar tidak lagi sentiasa diawasi, dan diugut.Syukur Alhamdulillah. Harap keadaan aman ini bertahan lama.

kita tutup dulu kes mawar. kes mawar bukan kes pertama yang diterima di rumah ini. Entah kenapa cerita mawar yang didahulukan. Ada kes lain yang lebih tragis untuk renungan kita bersama!

Mohon maaf dari kak Wardah.Seandainya dalam mencatat kisah mawar ada yang terkurang, dan terkasar bahasa!

Thursday, March 5, 2009

INFAQ SAYA


Sumbangan anda adalah nadi kepada gerakan ini dan anda adalah sebahagian daripada hamba Allah yang mempunyai keprihatin yang tinggi terhadap nasid umat. Mudah-mudahan Allah SWT mamberikan ganjaran sebaliknya untuk anda sekeluarga di dunia dan akhirat.
Jazakallahhu kharan kathira.
Sekretariat ABIM Selangor,
No 2-2-06 Wisma Mais, Seksyen 3, 40000 Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.
Tel : 019-2213473 / 03-55118994

Lawatan Menteri Sabah

Lawatan Sambil Belajar YB Dato' Hajah Azizah Datuk Hj Mohd,
Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah
ke Darul Wardah
pada ;

12 Mac 2009 ( Khamis ) jam 9.00 pagi.

Kepada pimpinan ABIM yang berkelapangan dijemput hadir meraikan tetamu yang datang berkunjung ke DW. Kalau boleh datang pada 7 dan 8 Mac untuk persiapan dan hiasan DW untuk menceriakan suasana DW.

Sila hubungi pengurus DW Ustazah Hani ( 017 229 8358 ) atau Kak Wardah ( 019 277 4175 )untuk mendapatkan jenis bantuan yang diperlukan.

Wednesday, March 4, 2009

apa jadi dengan lelaki itu....

kes mawar ni sebenarnya berat. Keganasan dan ............ berlaku sejak dia dari form 3 lagi. Dulu masa form five dia pernah buat report, tapi senyap aje. maklumlah masa tu tak ada orang nak back up dia. Alih-alih dia pula yang dicari kat sekolah, dengan cikgu-cikgunya sekali dikepung lelaki tersebut dengan geng-geng dia.

mawar lepas buat report tu, Kak wardah nampak stress habis. Bercakap sorang diri malam-malam. ketakutan jelas terbayang pada raut wajahnya. Dalam tempoh tiga hari, hampir 7 kali sessi kaunseling dilakukan.
Selepas melakukan solat-solat sunat, nampaknya Mawar agak tenang. Dia mula tersenyum dan ketawa. agaknya sudah berapa lama dia tidak menikmati rasa senyum dan ketawa itu ?

hari ketiga , sarjan yang mengendalikan kes menelefon. Lelaki tersebut telah ditangkap.Bagaimana pun kes ini boleh diikat jamin. Sarjan menyuruh kami kesana sekali lagi....
berulang lagi ke ng S. Ada orang datang jamin dia tak? kalau ada dia akan dibebaskan.Mendengar khabar ini , keriangan yang baru berputik pada wajah mawar, kelihatan semakin pudar...

nikmat berukhuwwah

Siapa yang nak mengantar Mawar ke Ng S ? Minyak, tol, tenaga, sukarelawan, lawywer...? Setelah berbincang Juragan bersetuju untuk memikul amanah tersebut. jam 9.00 pagi, mawar ditemani sama kak hani bertolak ke lokasi S1. sampai disana rupanya mereka tersilap. Sepatutnya balai polis S2. jam 2 petang baru mereka sampai. setelah keterangan diambil, mereka bergegas ke mahkamah untuk ambil IPO. sayang sekali , pegawai bertugas memaklumkan IPO tidak dapat diperolehi memandangkan kesuntukan masa. kena datang lagi sekali.

hari berikutnya Abng mawwel bersetuju ke Ng S. Alhamdulillah perintah IPO berjaya diperolehi.

Namun jam 6.00 petang baru mereka tiba kembali ke darul wardah. Perjalanan yang panjang dan memenatkan.

Kak Wardah raa sungguh terharu, kerana sahabat-sahabat dalam perjuagan, benar -benar telah mengorbankan diri, dalam melakukan kerja-kerja dakwah.Tidaklah rasa keseorangan dalam menegakkan perjuangan. bagi penderma-penderma, especially kak light yang banyak membantu memberi semangat dan dana, trimas SIS !kalau nak disebutkan nama memang ramai...dalam lain posting. Benarlah Firman Allah ; ' dan sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara:

Bermabit di balai polis

majikan Mawar menelefon Kak Wardah. kak Wardah memberitahu akan membuat laporan polis. Just for covering report. majikan Mawar yang beragama Buddha bersetuju untuk turut sama membantu mawar. Jam 5.45 petang kami berjumpa di balai polis.Ini ada tips bagi mereka yang ingin buat laporan Polis:
1. setiap laporan tidak boleh ditolak oleh polis .... sebab ada polis yang tak nak ambil report.
2. Kalau kes under akta keganasan rumahtangga 1994, cakap dengan pegawai polis kaunter depan tu, saya mahukan pegawai penyiasat wanita. Itu memang hak kita. kalau kat front counter, nanti tak ke mana reportnya.
3, kalau kes under OSCC 1997 ( jenayah seksual, rogol, penderaan wanita) , pergi kat Hospital unit kecemasan, buat MC, report polis kat situ juga, refer kaunselor kat situ juga dan last JKM,

Dari maghrib sampai ke Isyak, lama betul proses keterangan berlaku. hampir lewat malam baru siap. tapi IPO ( interim protection Order ) tak dapat. kena ambil dibalai polis dimana kes berlaku. Ya Allah jauh tu, kes Mawar nampaknya kena seberang negerilah.

sambung balik cerita

salam !

maaf , terhenti agak lama.Kak Wardah beruzlah di sebuah hutan selama beberapa hari. program TOT untuk perunding-perunding pembagunan Modal Insan untuk kerajaan Negeri. Handphone pula kehabisan bateri.Terputus sekejap dengan dunia luar.Pandang kanan, pandang kiri..Eh ! nampaknya Wak juragan pun ada. Bolehlah pinjam telefon dia sekejap.banyak perkara yang berlaku rupanya.

Kita digalak infak di jalan Allah


Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

FIRMAN Allah s.w.t., Hai orang-orang yang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian daripada rezeki yang telah kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi syafaat.

Dan orangorang kafir. Itulah orang-orang yang zalim. (al-Baqarah: 254)

SYEIKH Sya’rawi berkata: “Dengan pengorbanan manusia sama ada jiwa raga atau harta benda seperti ayat-ayat terdahulu maka amat munasabah dibincangkan di sini berkenaan nafkah khususnya pada zaman dahulu orang yang berperang akan menyediakan peralatan perang sama ada kudanya, lembing, pedang dan alat-alat panah. Semuanya itu memerlukan kepada nafkah”.

Allah membicarakan hal ini kerana untuk mengekalkan keimanan yang digambarkan pada manhaj langit yang dibawa oleh rasul-rasul supaya manhaj ini sentiasa kekal di bumi sehingga manusia kembali padanya.

Sayyid Qutub berkata: “Oleh sebab itulah selepas pembicaraan mengenai perselisihan dan peperangan itu ayat yang berikut diiringi seruan, “Wahai orang-orang yang beriman!” Ia mengajak mereka mengeluarkan infak di jalan Allah daripada sebahagian rezeki yang telah dikurniakan Allah kepada mereka. Infak itu gambaran jihad dan nadi jihad”.

Firman Allah: Hai orang-orang yang beriman.

Sayyid Qutub berkata: Itulah seruan dengan menyebut sifat yang sangat disukai oleh orang-orang yang beriman, iaitu sifat beriman yang menghubungkan mereka dengan Allah yang menyeru mereka dan yang dipercayai oleh mereka.

Itulah seruan kepada infak di jalan Allah dengan menghulurkan sebahagian dari rezeki yang telah dikurniakan Allah kepada mereka, kerana Allahlah yang memberi dan Dialah juga yang menyeru supaya membelanjakan apa yang telah diberikanNya (ke jalan Allah).

Firman Allah, Belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian daripada rezeki yang telah kami berikan kepadamu.

Al-Baghawi menaqalkan pendapat As-Suddi dengan berkata: “Dikehendaki dengannya zakat yang difardukan. Pendapat yang lain pula dengan maksud sedekah sunat dan nafkah pada kebaikan”.

Sayyid Qutub berkata: “Itulah seruan merebut suatu peluang yang andainya terluput daripada mereka ia tidak akan kembali lagi”.

Firman Allah: Sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi syafaat.

Menurut Hamka: “Sekalipun engkau bersahabat karib dengan seorang yang hebat dalam agama, ia tidak akan membantumu atau mensyafaatkanmu di waktu itu supaya Allah meringankan azab terhadap kesalahanmu. Yang hanya dapat melindungimu di akhirat kelak ialah keinsafan sekarang. Harta benda yang telah dikurniakan Allah s.w.t. kepada kita bukanlah milik kita sepenuhnya walaupun setelah kita mengakui keimanan terhadap Allah”.

Orang yang beriman pasti mengakui keimanannya dan sekiranya dia bakhil tanda imannya telah tercalar.

Watak manusia ada dua: Sesetengah orang menamakannya dengan kata rayuan, ajakan halus yang dinamakan sebagai galakan. Maka pada ayat 245 kepada orang yang halus begini Tuhan berkata lain.

Tuhan bertanya: Siapakah gerangan yang sudi membuat pinjaman dengan Tuhan dengan satu pinjaman yang baik? Agar kelak dibayar dengan ganjaran yang berlipat kali ganda? Dan dengan halus pula Tuhan mengakui bahawa Dia kadang-kadang memberi dengan anugerah dengan lebar dan kadang-kadang dengan berbatas-batas. Namun semuanya akan kembali kepada Tuhan jua.

Namun di ayat yang tengah ini kita membicarakan Tuhan bukan bersabda ‘meminjam’. Sebab ada orang yang banyak mendengar kata demikian. Ayat ini memperingatkan bahawa rezeki yang kamu pakai dan makan itu daripada Tuhan asalnya: Razaqnakum. Kami kurniakan kepada kamu. Ayat ini bukan ancaman lagi melainkan sesudah ancaman. Tidak dipujuk rayu tetapi sebagai ancaman. Kalau kamu mengakui beriman, padahal kamu bakhil dan yang akan kamu keluarkan itu bukan milik kamu melainkan anugerah Allah. Maka berwaspadalah kamu di hadapan Allah kelak.

Sayyid Qutub berkata: “Itulah peluang dan kesempatan yang tiada lagi selepasnya – jika mereka kehilangannya – sebarang jual beli yang memberi keuntungan dan sebarang persahabatan atau pertolongan yang dapat menghindarkan mereka dari akibat kegagalan dan kecuaian itu”.

Ayat yang berikut memberi isyarat kepada mauduk infak yang kerananya Allah menyeru mereka supaya membelanjakan harta mereka, iaitu mauduk infak kerana jihad di jalan Allah untuk menolak kekafiran dan menolak kezaliman yang wujud di dalam kekafiran itu.

Firman Allah: Dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang zalim.

Sayyid Qutub berkata: Mereka telah menzalimi kebenaran kerana itulah mereka mengingkarinya. Mereka menzalimi diri mereka sendiri dengan meletakkan diri mereka di jalan kebinasaan. Mereka menzalimi orang ramai dengan perbuatan mereka menghalang mereka dari mendapat hidayat dan menindas mereka supaya meninggalkan keimanan. Melakukan pengeliruan dan pemalsuan terhadap mereka dan menafikan mereka dari kebajikan iman yang tiada tolok bandingnya, iaitu kebajikan mendapat kedamaian, rahmat, ketenteraman, kebaikan dan keyakinan.

Orang inilah musuh manusia yang paling jahat dan paling zalim. Oleh itu, kewajipan manusia ialah memburu mereka sehingga mereka menjadi lemah daripada melakukan kezaliman itu.

Al-Maghari berkata: “Iaitu mereka yang meninggalkan zakat merupakan yang menzalimi mereka sendiri. Ini kerana mereka meletakkan harta pada bukan tempatnya dan membelanjakannya bukan kerana Allah. Dengan sebab itulah Allah menamakan mereka sebagai kafir untuk memberi ancaman dan peringatan”.

Al-Nasafi berkata: “Mereka menjadi zalim kerana meninggalkan apa yang patut didahulukan bagi hajat-hajat mereka atau orang kafir pada hari ini merekalah yang zalim. Tiada jual beli padanya, rakan taulan dan pemberi syafaat sama ada orang Mekah atau orang Basrah”.

Iktibar Ayat:

* Seruan dengan orang yang beriman sebagai satu kemuliaan untuk melaksanakan arahan Allah s.w.t.

* Hari akhirat adalah hari di mana segala harta benda dan rakan-rakan taulan tidak boleh menyelamatkannya kecuali iman dan amal solehnya.

* Kezaliman adalah meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya apatah lagi membabitkan permasalahan akidah.

* DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI ialah pensyarah Fakulti Undang-undang dan Syariah, Universiti Sains Islam Malaysia, (USIM) Nilai.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...